1.
Introducere
3.5 Componente software Componentele software necesare intr-o
retea includ urmatoarele elemente:·
Protocoale
care definesc si regleaza modul in care comunica doua sau mai multe dispozitive·
Software
la nivel hardware, cunoscut ca microcod
sau drivere, care controleaza modul
de functionare al dispozitivelor individuale, precum placile de interfata cu
reteaua.·
Software
pentru comunicatii. 3.6 Protocoale Asigurarea conectivitatii fizice pentru
o retea reprezinta partea cea mai usoara. Adevarata greutate consta in
dezvoltarea unor mijloace de comunicare standard pentru calculatoare si alte
dispozitive atasate la retea. Aceste mijloace de comunicare sunt cunoscute
oficial ca protocoale.Protocoalele pentru retele LAN sunt
numite frecvent arhitecturi LAN,
pentru ca sunt incluse in NIC. Ele predetermina in mare masura forma,
dimensiunea si mecanica retelei. 3.7 Drivere de
dispozitiv Un driver
de dispozitiv este un program de nivel hardware care controleaza un anumit
dispozitiv. Un driver de dispozitiv poate fi privit ca un sistem de operare in
miniatura pentru o singura componenta hardware. Fiecare driver contine toata
logica si toate datele necesare pentru a asigura functionarea corecta a
dispozitivului respectiv. In cazul unei placi de interfata cu reteaua (NIC),
driverul include furnizarea unei interfete pentru sistemul de operare al
gazdei. 3.8 Software pentru
comunicatii Componentele hardware si software de
retea care au fost descrise anterior nu au capacitatea de a-i permite unui
utilizator sa foloseasca efectiv
reteaua. Ele nu fac decat sa asigure infrastructura si mecanismele care permit utilizarea
acesteia. Sarcina utilizarii efective a retelei cade in seama aplicatiilor
software specializate, care controleaza comunicatiile.Indiferent de tipul sau complexitatea
aplicatiilor, software-ul pentru comunicatii reprezinta mecanismul care face banda
de frecventa cu adevarat utilizabila.
In aceasta epoca a calculului distribuit, reţelele sunt prezentate
in aproape toate mediile
de lucru.
O reţea este un mecanism care permite calculatoarelor distincte si utilizatorilor
acestora sa comunice si sa partajeze resurse.
In ciuda utilizării lor pe scara
larga, retelele raman cele mai misterioase dintre tehnologiile informationale.
Evoluţia reţelelor
Reţelele au fost initial soluţii de conectivitate brevetate, care erau parte integranta a unui pachet de soluţii informatice, in aceeaşi măsura brevet at. Companiile care automatizau
procesarea de date sau functiile de contabilitate in epoca de dinaintea
calculatoarelor personale erau obligate sa se adreseze unui singur comerciant
pentru a obtine o solutie la cheie.
Configuratiile tipice includeau terminale simple, care erau cablate la controllere de dispozitiv. Controllerele de dispozitiv asigurau accesul comun, sau multiplexat, la resursele de comunicare, ce asigurau conectivitatea cu sistemele mainframe. Aceste resurse de comunicare erau reunite intr-un procesor front-end (FEP) al sistemului mainframe. FEP permitea mai multor resurse sa partajeze un singur canal catre mainframe. Datorita diferentelor dintre viteza de intrare/iesire si viteza procesoarelor sistemului mainframe, aceasta solutie era cea mai eficienta din punct de vedere financiar.
Configuratiile tipice includeau terminale simple, care erau cablate la controllere de dispozitiv. Controllerele de dispozitiv asigurau accesul comun, sau multiplexat, la resursele de comunicare, ce asigurau conectivitatea cu sistemele mainframe. Aceste resurse de comunicare erau reunite intr-un procesor front-end (FEP) al sistemului mainframe. FEP permitea mai multor resurse sa partajeze un singur canal catre mainframe. Datorita diferentelor dintre viteza de intrare/iesire si viteza procesoarelor sistemului mainframe, aceasta solutie era cea mai eficienta din punct de vedere financiar.
Altfel, era utilizata o linie inchiriata cu largime de banda
mica pentru traversarea distantei geografice pana la mainframe. In acel loc,
linia inchiriata era conectata la canalul de intrare/iesire (I/O) al sistemului
mainframe.
In aceste medii, aplicatiile software
erau executate doar pe un calculator cu un unic sistem de operare. Sistemul de
operare putea fi executat numai pe produsele hardware ale aceluiasi
distribuitor. Chiar si echipamentul terminal si conexiunile la calculator
faceau parte din aceeasi solutie integrata a unui singur producator.
In timpul domniei solutiilor integrate
ale unui singur producator, au aparut doua directii de dezvoltare tehnologica,
ce au schimbat cursul viitor al informaticii. In primul rand au inceput sa
apara stramosii PC-urilor de astzi. Aceste dispozitive erau inovatoare prin
aceea ca plasau puterea de calcul chiar pe birou.
In al doilea rand, oamenii de stiinta
de la Xeror Palo Alto Research Center (PARC) au inceput sa caute modalitati de
imbunatatire a productivitatii proprii. Au cautat in special un mijloc de
imbunatatire a partajarii datelor si fisierelor intre statiile de lucru
inteligente pe care le aveau. Metoda existenta, de partajare a dischetelor, era
problematica si consuma timp.
Solutia lor a fost prima retea LAN pe
care au numit-o ethernet. Aceasta era
o retea LAN rudimentara care se baza, pentru o mare parte a definirii si
comportarii sale, pe protocoale de nivel superior pentru inter-retele.
Potentialul comercial a acestei tehnologii a devenit imediat evident.
Ethernetul original, cunoscut acum ca PARC
Ethernet sau Ethernet I, a fost
completat de o versiune cu comportament mai bun. Aceasta solutie, dezvoltata de
Xerox, Digital si Intel, a devenit cunoscuta sub numele de DIX Ethernet sau Ethernet II.
Impreuna, Digital, Intel si Xerox au stabilit “standardele” pentru Ethernet II
si au produs tehnologiile sale componente.
Impreuna, dispozitivele inteligente ale
utilizatorilor si retelele locale vor da nastere unui nou model: prelucrarea
deschisa, distribuita, in retea, a datelor.
2.1
Organizatiile
de standardizare
Succesul pe care l-au avut cu Ethernet I si II a demonstrat
ca piata era satula de abordarea brevetata a pachetelor pentru lucrul in retea
si prelucrarea datelor. Clientii au inceput sa solicite un mediu mai deschis,
care sa le permita sa construiasca aplicatii pornind de la produse amestecate,
provenite de la producatori diferiti. Asa cum a aratat Ethernet,
interoperabilitatea incuraja competitia, prin inovatii tehnice. Prin urmare,
obiectivele interdependente ale deschiderii erau urmatoarele:
·
Costuri
mai mici
·
Posibilitati
mai mari
·
Interoperabilitate
intre producatori
Interoperabilitatea intre producatori
presupunea ca platformele diferite sa se recunoasca una pe cealalta si sa stie
cum sa comunice si cum sa partajeze date. Aceasta a necesitat dezvoltarea de
standarde neutre, in intreaga industrie, pentru fiecare aspect al lucrului in
retea.
Nevoia de standardizare a generat un
efort considerabil. Astazi, exista numeroase organizatii de standardizare, care
raspund de definirea standardelor nationale si/sau internationale pentru
diferite aspecte ale tehnologiilor de calcul, inclusiv pentru comunicatii de
date si lucru in retea. Desi, frecvent, aceste organizatii colaboreaza sau
coopereaza pentru a asigura un set de standarde cat mai universal, pot exista
totusi anumite confuzii, dar efectul covarsitor este pozitiv.
ANSI –
American National Standards Institute (ANSI) este o organizatie privata,
nonprofit. Scopul sau este sa faciliteze dezvoltarea, coordonarea si publicarea
de standarde nationale voluntare.
IEEE –
Institute of Electric and Electronic Engineers (IEEE) raspunde de definirea si
publicarea standardelor pentru telecomunicatii si comunicatii de date.
ISO –
International Organization for Standardization (ISO) a fost fondata in 1964 si
are sediul la Geneva. Este o organizatie bazata pe activitate voluntara, fara
contracte, si este autorizata de Natiunile Unite pentru definirea de standarde
internationale.
IEC –
International Electrotechnical Commission (IEC), de asemenea cu sediul la
Geneva, a fost fondata in 1909. IEC stabileste standarde internationale pentru
tot ce este legat de electronica si electricitate.
IAB –
Internet Architecture Board, cunoscuta anterior ca Internet Activities Board, guverneaza dezvoltarea tehnica a
Internetului. Contine doua comitete de lucru: Internet Engineering Task Force (IETF) si Internet Research Task Force (IRTF).
2.2
Modelul de referinta OSI
ISO a dezvoltat modelul de referinta OSI (Open Systems
Interconnection – interconectarea sistemelor deschise), pentru a facilita
deschiderea interconexiunii sistemelor de calculatoare. O interconexiune
deschisa este o interconexiune care poate fi acceptata intr-un mediu
multiproducator. Acest model a stabilit standardul universal pentru definirea
nivelurilor functionale necesare acceptarii unei astfel de conexiuni intre
calculatoare.
In urma cu aproape 20 de ani, cand a
fost dezvoltat, modelul de referinta OSI a fost considerat radical. La vremea
respectiva, producatorii de calculatoare blocau clientii in arhitecturi
brevetate, cu un singur producator. Comunicatia deschisa a fost privita ca o
invitatie la competitie. Din perspectiva producatorilor, competitia era nedorita.
Prin urmare, toate functiile erau integrate cat mai compact posibil. Notiunea
de modularitate functionala, sau layering (stratificare), parea in antiteza
cu misiunea oricarui producator.
Este important de remarcat ca modelul a
avut mare succes. Abordarea integrata anterioara, brevetata, a disparut.
Astazi, comunicatiile deschise sunt un lucru necesar. In mod curios, foarte
putine produse respecta in totalitate modelul OSI. In schimb, structura sa
elementara, pe niveluri, este frecvent adaptata noilor standarde. Pe de alta
parte, nivelul de referinta OSI ramane un mecanism viabil pentru explicarea
functionarii retelei.
In ciuda succeselor sale, continua sa
existe numeroase confuzii legate de modelul de referinta OSI.
Prima confuzie este aceea ca modelul de
referinta OSI a fost dezvoltat de International Standards Organisation (tot
ISO), cu sediul la Paris. Nu este adevarat. Modelul de referinta OSI a fost
dezvoltat de catre International Organization for Standardization.
Modelul OSI clasifica diferitele procese
necesare intr-o sesiune de comunicare pe sapte niveluri (straturi) functionale.
Organizarea acestor straturi are la baza secventa naturala de evenimente care
apare in timpul sesiunii de comunicare. Figura 1.2 prezinta modelul de
referinta OSI. Nivelurile 1-3 asigura accesul prin retea, in timp ce nivelurile
4-7 sunt dedicate logisticii necesare pentru a comunica dintr-un capat in
altul.
Modelul
de referinta OSI
|
Numarul
nivelului
|
Aplicatie
|
7
|
Prezentare
|
6
|
Sesiune
|
5
|
Transport
|
4
|
Retea
|
3
|
Legatura de date
|
2
|
Fizic
|
1
|
Modelul de referinta OSI
Nivelul 1: Fizic
Primul nivel este numit nivel
Fizic. Acest nivel raspunde de transmiterea sirului de biti. El accepta
cadre de date de la nivelul 2, Legatura de date, si transmite serial, bit cu
bit, structura si continutul acestora.
De asemenea, este raspunzator pentru
receptionarea, bit cu bit, a sirurilor de date care sosesc. Aceste siruri sunt
transmise apoi nivelului Legatura de date, pentru a fi refacute cadrele.
Acest nivel vede, literalmente, numai
cifre de 0 si 1. El nu are nici un mecanism pentru determinarea semnificatiei
bitilor pe care ii transmite sau ii primeste, ci este preocupat exclusiv de
caracteristicile fizice ale tehnicilor de transmitere a semnalelor electrice
si/sau optice. Acestea includ tensiunea electrica utilizata pentru transportul
semnalului, tipul mediului si impedantele caracteristice si chiar forma fizica
a conectorului utilizat la capatul mediului de transmisie.
Nivelul 2: Legatura de date
Al doilea nivel al modelului de referinta OSI est nivelul
Legatura de date. Ca toate celelalte, nivelul Legatura de date are doua seturi
de responsabilitati: transmisie si receptie. El raspunde de asigurarea
validitatii cap-la-cap a datelor transmise.
Din punct de vedere al transmisiei,
nivelul Legatura de date raspunde de gruparea in cadre a instructiunilor,
datelor si asa mai departe. Un cadru
este o structura inerenta nivelului Legatura de date, care contine informatii
suficiente pentru a asigura transmiterea reusita a datelor, prin reteaua
locala, spre destinatie.
Un transfer reusit presupune ca, la
sosirea la destinatie, cadrele sa fie intacte. Prin urmare, cadrele trebuie sa
contina un mecanism de verificare a integritatii continutului in timpul
transferului.
Pentru o livrare garantata a datelor
trebuie sa se intample doua lucruri:
·
Nodul
initial trebuie sa primeasca o confirmare pentru fiecare cadru care a fost
primit intact de catre nodul destinatar.
·
Inainte
de a confirma primirea unui cadru, nodul destinatar trebuie sa verifice
integritatea continutului cadrului respectiv.
Exista numeroase situatii care pot face
ca la transmiterea cadrelor, acestea sa nu ajunga la destinatie sau sa se
deterioreze si sa devina inutilizabile in timpul transferului. Nivelul Legatura
de date este raspunzator de detectarea si corectarea tuturor erorilor de acest
tip.
Nivelul Legatura de date este
raspunzator si de reasamblarea in cadre a oricaror siruri binare primite de la
nivelul Fizic. Totusi, dat fiind ca sunt transmise atat structura, cat si continutul
unui cadru, nivelul Legatura de date nu reconstruieste cu adevarat un cadru. In
schimb el pastreaza biti sositi pana cand are un cadru complet.
Nivelurile 1 si 2 sunt necesare
oricarui tip de comunicatie, indiferent daca reteaua este LAN sau WAN.
Nivelul 3: Retea
Nivelul Retea raspunde de stabilirea rutei care va fi utilizata intre
calculatorul initial si cel de destinatie. Acest nivel nu are inclus nici un
mecanism de detectie/corectie a erorilor de transmisie si, prin urmare, este
obligat sa se bazeze pe serviciul fiabil de transmisie cap-la-cap al nivelului
Legatura de date.
Nivelul retea este utilizat pentru
stabilirea comunicatiilor cu sistemele de calculatoare care se gasesc dincolo
de segmentul LAN local. El poate face acest lucru pentru ca are propria
arhitectura de adresare pentru rutare, care este separata si diferita de
adresarea calculatoarelor la nivelul 2.
Printre protocoalele rutabile se
numara:
·
IP
(Internet Protocol)
·
IPX
(Internet Packet Exchange)
·
AppleTalk
Utilizarea nivelului Retea este
optionala. Acesta este necesar numai daca sistemele de calculatoare se afla in
segmente ale retelei separate printr-un router.
Nivelul 4: Transport
Nivelul Transport ofera un serviciu similar nivelului Legatura de date, prin
faptul ca raspunde de integritatea cap-la-cap a transmisiunilor. Spre deosebire
de nivelul Legatura de date, nivelul Transport este capabil sa realizeze
aceasta functie dincolo de segmentul LAN local. El poate sa detecteze pachetele
care sunt abandonate de routere si sa genereze automat o cerere de
retransmisie.
O alta functie semnificativa a
nivelului Transport este resecventierea pachetelor, daca ele nu au ajuns in
ordine. Acest lucru se poate intampla din diverse motive. Este posibil ca
pachetele sa urmeze cai diferite prin retea, de exemplu, sau ca unele pachete
sa se deterioreze in timpul transferului. In acest caz, nivelul Transport este
capabil sa identifice secventa de pachete initiala si sa le rearanjeze in acea
succesiune inainte de a trimite continutul lor nivelului Sesiune.
Nivelul 5: Sesiune
Al cincilea nivel al modelului de referinta OSI este numit nivelul Sesiune. Acest nivel este
relativ neutilizat ca nivel separat; numeroase protocoale includ functiile
acestui nivel in nivelurile lor Transport.
Functia nivelului Sesiune OSI este de a
gestiona fluxul comunicatiilor in timpul conexiunii dintre doua doua sisteme de
calculatoare. Acest flux de comunicatii este cunoscut ca sesiune. Acest nivel determina daca respectivele comunicatii pot fi
uni sau bidirectionale. El asigura, de asemenea, ca o cerere este satisfacuta
inainte de a fi acceptata una noua.
Nivelul 6: Prezentare
Nivelul Prezentare este responsabil cu gestionarea modului in care sunt
codificate datele. Nu toate sistemele de calculatoare utilizeaza aceeasi metoda
de codificare a datelor, iar nivelul Prezentare are rolul de translator intre
metodele de codificare a datelor, altfel incompatibile, ca transformarea din
ASCII in binar, samd.
Nivelul Prezentare poate fi utilizat
pentru a media diferentele dintre formatele in virgula mobila, ca si pentru
asigurarea serviciilor de criptarea si decriptare.
Nivelul 7: Aplicatie
Nivelul de varf al modelului de referinta OSI se numeste nivel Aplicatie. In ciuda numelui sau,
acest nivel nu include aplicatii. In schimb, el asigura interfata dintre
aplicatiile respective si serviciile retelei.
Acest nivel poate fi considerat motivul
initierii sesiunii de comunicare.
2.1
Utilizarea modelului
Orientarea pe verticala a stivei este o expresie a
desfasurarii functionale a proceselor si datelor. Fiecare nivel are interfete
cu nivelurile adiacente. Pentru a comunica, doua sisteme trebuie sa transmita
intre niveluri date, instructiuni, adrese si asa mai departe.
Modelul de referinta OSI
|
Numarul nivelului
|
Numarul nivelului
|
Modelul de referinta OSI
|
|
Aplicatie
|
7
|
7
|
Aplicatie
|
|
Prezentare
|
6
|
Prezentare
|
||
Sesiune
|
5
|
5
|
Sesiune
|
|
Transport
|
4
|
Fluxul logic
|
4
|
Transport
|
Retea
|
3
|
3
|
Retea
|
|
Legatura
de date
|
2
|
2
|
Legatura
de date
|
|
Fizic
|
1
|
1
|
Fizic
|
Fluxul efectiv
Comparatie intre fluxul logic si cel efectiv al comunicatiei pe
niveluri
Desi comunicatiile parcurg vertical stiva, fiecare nivel
este capabil sa comunice direct cu nivelurile sale omoloage de pe
calculatoarele aflate la distanta. Pentru a crea aceasta adiacenta logica a
nivelurilor, fiecare nivel al stivei de protocoale a calculatorului initial
adauga un antet (header). Acest antet poate fi recunoscut si utilizat doar de
catre nivelul respectiv sau de catre omoloagele sale de pe alte calculatoare.
Stiva de protocoale a calculatorului destinatie sterge fiecare antet, nivel cu
nivel, pe masura ce datele sunt transmise in sus, catre nivelul aplicatie.
De exemplu, pentru a fi prezentate
nivelului 3, segmentele de date sunt grupate in pachete de catre nivelul 4 al
unui calculator expeditor. Nivelul 3 grupeaza datele primite de la nivelul 4 in
pachete (adica impacheteaza
segmentele), le atribuie adrese si le trimite nivelului 3 al protocolului
calculatorului destinatar, prin intermediul nivelului 2 propriu. Nivelul 2
grupeaza pachetele in cadre si le completeaza cu adresa recunoscuta de LAN.
Aceste cadre sunt prezentate nivelului 1 pentru a fi convertite intr-un sir de
cifre binare (biti), care sunt transmise nivelului 1 al calculatorului de
destinatie.
Calculatorul destinatar realizeaza
operatiunile inverse acestui flux, fiecare nivel stergand anteturile care au
fost atasate de catre omologul sau de pe calculatorul de origine. Cand ajung la
nivelul 4 al calculatorului destinatie, datele se regasesc in acelasi format in
care au fost puse de nivelul 4 al calculatorului de origine. Prin urmare, cele
doua niveluri 4 ale protocoalelor par sa fie adiacente fizic si sa comunice
direct.
Impresia ca o comunicare se desfasoara
intre nivelurile adiacente (din perspectiva nivelurilor respective) este una
din explicatiile succesului modelului OSI.
3. Bazele lucrului in retele de
calculatoare
O retea de
calculatoare este, in esenta, ceva care permite unui numar de doua sau mai
multe calculatoare sa comunice intre ele si/sau cu alte dispozitive. Acest
lucru le permite utilizatorilor sa foloseasca retelele si calculatoarele pentru
a partaja informatii, pentru a colabora la o lucrare, pentru a tipari si chiar pentru
a comunica direct prin mesaje adresate individual.
Retelele au numeroase componente, atat
hardware, cat si software. Unele componente pot fi complet intangibile.
Inainte de a explora prea adanc printre
componentele elementare ale retelelor, este important sa retineti ca retelele
au evoluat in doua categorii distincte: retele
locale (LAN) si retele de mare
suprafata (WAN). Diferenta dintre cele doua este destul de simpla. Retelele
LAN sunt utilizate pentru interconectarea dispozitivelor care se gasesc intr-o
vecinatate relativ restransa. Retelele WAN sunt necesare pentru a interconecta
retelele LAN aflate la distanta din punt de vedere geografic.
3.1 Componente hardware
Componentele hardware elementare includ
trei tipuri de dispozitive:
·
Echipamente
de transmisie
·
Dispozitive
de acces
·
Dispozitive
ce repeta semnalele transmise
Aceste componente sunt elementare prin
faptul ca toate retelele trebuie fie sa le contina, fie cel putin, sa
functioneze in preajma lor.
3.2 Echipamente de
transmisie
Echipamentele de transmisie reprezinta mediul utilizat pentru a transporta semnalele
unei retele catre destinatie. Tipurile de medii includ cabluri coaxiale,
cabluri torsadate si fibre optice.
Tipurile de medii LAN pot fi, de
asemenea, intangibile. Ele pot fi semnale luminoase, radio si microunde,
transmise prin aer.
Retelele WAN au, de asemenea,
echipamente de transmisie proprii. Astfel de echipamente sunt descrise de
obicei prin viteza de tact si structurile lor de cadre, nu ca simple medii de
transmisie. Mediul lor fizic este irelevant comparativ cu performantele lor.
3.3 Dispozitive de
acces
Un dispozitiv
de acces raspunde de:
·
Formatarea
corecta a datelor, astfel incat sa fie acceptate de retea.
·
Plasarea
datelor in retea
·
Acceptarea
datelor care ii sunt adresate
Intr-o retea locala, dispozitivul de
acces este cunoscut ca placa de interfata
cu reteaua (NIC – Network Interface Card). NIC este o placa de circuite
instalata intr-un calculator si ocupa un slot de intrare/iesire de pe placa de
baza a acestuia. Reteaua este cablata apoi la portul pus la dispozitie de
aceasta placa. NIC formeaza cadrele de date care trebuie transmise de
aplicatiile calculatorului, pune datele in forma binara si accepta intrarea
cadrelor adresate calculatorului respectiv.
Intr-o retea WAN, dispozitivul de acces
este un router. Routerele opereaza la nivelul 3 al modelului de referinta OSI
si includ doua tipuri de protocoale: de rutare (routing) si rutabile
(routable). Protocoalele rutabile, ca IP, sunt utilizate pentru a transporta
datele dincolo de limitele domeniilor de nivel 2.
Protocoalele de rutare furnizeaza toate
functiile necesare realizarii urmatoarelor operatii:
·
Determinarea
cailor optime prin reteaua WAN pentru orice adresa de destinatie data
·
Acceptarea
si trimiterea pachetelor prin aceste cai la destinatiile lor.
3.4 Repetoare
Repetorul este un dispozitiv care accepta semnalele trimise, le
amplifica si le plaseaza din nou in retea. Intr-un LAN, un repetor – cunoscut
mai mult sub numele de concentrator (hub) – permite conectarea in retea a mai
multor dispozitive, prin furnizarea mai multor puncte de intrare in retea.
Aceasta functie este atat de importanta pentru retelele LAN actuale, incat
adevaratul lor rol – regenerarea semnalului – este adesea uitat.
Capacitatea concentratorului de a
regenera semnalele este la fel de vitala pentru succesul unui LAN ca si
capacitatea de a asigura mai multe puncte de intrare. Semnalele electronice
trimise printr-un cablu se vor deteriora in mod inevitabil. Aceasta deteriorare
poate lua una din urmatoarele doua forme: atenuare sau distorsionare.
Atenuarea este
scaderea puterii semnalului.
Distorsionarea
este modificarea nedorita a semnalelor in timpul transferului. Fiecare dintre
aceste forme de deteriorare trebuie sa fie abordata si rectificata separat.
Atenuarea poate fi compensata prin
dimensionarea cablurilor la o lungime minima, pentru a garanta ca semnalul este
suficient de puternic pentru a ajunge la toate destinatiile din lungul
cablului. In cazul in care cablul trebuie sa fie relativ lung, poate fi
instalat pe linie un repetor.
Distorsionarea este o problema mai
grava in transmiterea semnalelor. Aceasta este diferita de atenuare. Semnalele
distorsionate pot altera orice date transportate. Repetoarele sunt incapabile
de a face diferenta dintre semnalele corecte si cele distorsionate; ele repeta
semnalele fara deosebire. Exista totusi mai multe metode de combatere a
distorsiunilor:
·
Urmati
riguros orice instructiuni de instalare care v-au furnizate impreuna cu mediul
dumneavoastra de transmisie.
·
Identificati
toate sursele care pot cauza distorsiuni. In continuare, incercati sa
indepartati cablurile de sursele respective. De asemenea, poate fi util sa
folositi tehnologii speciale de transmisie in retea, precum cablarea prin fibre
optice, care pot impiedica aparitia distorsiunilor.
·
Utilizarea
protocoalelor de retea care au capacitatea sa detecteze si sa corecteze automat
orice erori de transmisie posibile.
Комментариев нет:
Отправить комментарий